hidup tenang tanpa serangga!!

Tuesday, April 12, 2011

Blog bukan tempat

salam, nak cakap nii.. blog BUKAN TEMPAT cerita pasal keburukan orang lain manusia-manusia sekalian. Apatah lagi dispesifikasikan orang tersebut. Ingatlah kawan2...

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُو ا }


“Hai orang-orang yang beriman jauhilah banyak prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain”.


berdasarkan sabda nabi dalam khutbah baginda:

"wahai orang-orang yg menyatakan islam dan keimanannya belum sampai ke hati, janganlah kalian menyakiti kaum muslimin jangan berbuat jahat kepada mereka dan jangan pula menceritakan keburukan mereka, kerana sesungguhnya seseorang yang menceritakan keburukan saudaranya yang muslim maka Allah akan menceritakan keburukannya, siapa yang keburukannya diceritakan oleh Allah maka sesungguhnya ia dipermalukan Allah, meskipun berada di dalam kamar" (turmudzi dan ibnu hibban)

Berkata Abu Hatim bin Hibban Al Busty dalam kitabnya Raudhatul ‘Uqola’, halaman (131) : “Keharusan bagi orang yang punya akal untuk tetap berada dalam keadaan selamat dari mencari-cari tentang keburukan (‘aib) orang lain, hendaklah ia sibuk memperbaiki keburukan dirinya, sesungguhnya orang yang sibuk dengan keburukannya sendiri dari pada mencari keburukan orang lain, badannya akan tenteram dan jiwanya akan tenang, maka setiap ia melihat keburukan dirinya, maka akan semakin hina di hadapannya apabila ia melihat keburukan tersebut pada saudaranya, sesungguhnya orang yang sibuk dengan keburukan orang lain dari memperhatikan keburukan dirinya, hatinya akan buta, badannya akan letih, dan akan sulit baginya untuk meninggalkan keburukan dirinya sendiri”.


Amirul Mukminin Umar binKhatab pula berkata : “Janganlah engkau berprasangka terhadap perkataan yang keluar dari saudaramu yang mukmin kecuali dengan persangkaan yang baik. Dan hendaklah engkau selalu membawa perkataannya itu kepada prasangka-prasangka yang baik.


Sangtlah penting jgn bercerita keburukan org sbb tu tak ley cerita keburukn suami kt org lain dan sebagainya.. walau susah camner pun.

kalo la mulut ni boley cakap ap yg nak dicakap

pewwh, lega hati kowt... huu.. tak taw nak ckp pa.. saja ja.. merepek mlm2 buta.. i can't say wht i wanna say... tarik nafas... sakit... sakit... sakit jantung menahan apa yg tak boley dicakap, aaa.. haha.. actually, i wanna STOP blogging... somebody support me from back, or whtever way to help me.. haHAA.. cepat!!!!

Monday, April 4, 2011

buah LOUZ// لوز


as-salam alaik...

ya.. ini nama buah LOUZ / لوز / alia??

yew... kacang louz ini sedang muda remaja...

Rasa dia macam ala2 mempelam muda masam2 sikit gituu.. tapi rangup sedikit.. paham ke?

Arab tu kata cicah dengan melih(garam) begitu sahaja...

Aku kata sukkar(gula) boley tak?? depa kata try la, kitaorang tak penah buat... apa ar dowang niey, tak maju langsung... tengok cam org Melayu ada pencolek agi tuh, pencolek kuah rojak tu hah.. pencolek??(penculik) haha..

MENARIK, akak tu pulak kata hanya terdapat pada musim robi' sahaja(musim bunga) ala2 yakni musim shita' nak bertukar ke soifi..

Arab tu kata kat malizi panggil apa ni?? aku kata, tadak2 awwal marrah(1st time) aku makan niee..

MENDA ni terdapat di BAB SHIMALIYYAH u yarmouk okey.. tempat len ada jew... cari sendiri..

menarik,menarik,mencekik,:D

Sebelum ni, hanya merenung dari jauh melaui bab shimali, apa kehalnye pkcik arab ni jual menda kecik molek warna hijau nieyh?? yaa, dpt tahu terhadap persoalan tadi apabila member arab menyedekahkan buah louz itu seketul dua padaku, alhamdulillah.. heh.. heee.. heeee(macam kerang ... x?)

aaa...gohwah2..apa itu... neskepey laa..taksukasangat..tapi kadang sedap gak kt mat'am palobi (mat'am farobi) tambah2 + na'na'...


(O_o)"

"~O~"

Friday, April 1, 2011

nASi LeMAK

sALAM, haha.. terpaksa menge'post'.. misi berjaya masak nasi lemak krana hanum teringin haha.. Tak ley nak ckap sedap benau, kalau sambal petai ka, lagi ar bahagia, sambal kerang ka, sambai sotong kering ka.. huuu.. Macam rasa nasi lemak kedai punya.. pasar pagi KKB okayyy... alhamdulillah.. dAku maasak berdasarkan pengalaman dan internet, heheh.. chayok!!! daku tau kome agi hebat dari daku..
BAHAN,

NASI:

beras, santan, bawang sikit, halia sikit, garam sikit,daun pandan.. (mana2 bhan yg takda, redho ja la...)


SAMBAL:

serbuk cili/cili blender, bawang merah&putih(banyak dn blender ye), ikan bilis, air asam jawa, santan(kalo suka), gula merah(sikit kalo suka), garam, gula, BAWANG potong bulat paham ke?


CARA:

1) ikan bilis goreng dulu,

2)pastu masak ar sambal.. masak sampai merah pekat, naik minyak..

3)last jgn lupa buh bwg bulat ngan ikan bilis

4)telur rebus/goreng.. timun potong