hidup tenang tanpa serangga!!

Sunday, July 29, 2012

Soalan bocor

Salam , HEhehe..  mana ada soalan bocor..
Tadi 2nd exam Asas2 Penjagaan Kanak-kanak.
أساسيات في رعاية الطفل ----

ni haaa soalan nyew......

 1 تحدث عن وظائف الأسرة؟
2 ما خضائص التنشئة الأسرية؟
3 تحدث عن أبعاد التنشئة الأسرية؟
4 تحدث عن أساليب الأسرية السلبية, وبين كيف تؤثر على شخصية الابناء؟

20 marks
i dapat berapa?? weh weh baru exam kooottt..
فإذا عزمت فتوكل على الله...
----------------------------------------------------------------------------------

*31st of July, 2012: SubhaanALLAH jibet/jibtu 'ala 'isyrin !! i got full marks, 20/20.
alhamduLILLAH... =)
-------------------------------

Tuesday, July 24, 2012

Penyebab Masuk Syurga


Dari jabir r.a katanya, dia mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:

Bukan amal seseorang yang memasukkannya ke syurga atau melepaskannya dari neraka, termasuk juga aku, tetapi ialah semata-mata rahmat ALLAH S.W.T belaka.”

 
(Muslim)
---------------------------------------------------------------------

Keikhlasan Dalam Menuntut Ilmu


Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

Sesiapa yang mempelajari ilmu yang boleh mendapatkan keredhaan ALLAH, sedangkan dia mempelajarinya kerana ingin mendapatkan habuan dunia, dia tidak akan dapat mencium bau syurga di hari akhirat kelak.”

 
Riwayat Abu Daud
----------------------------------------------------------------------------

Friday, July 20, 2012

1st Ramadhan on Friday

Alhamdulillah. Berbuka puasa dengan member2 rumah Nab,Jiha,Syera and me.
Ditemani lampu liplap liplap.
Makan ayam masak lemak.
Buah syummam.
Air tamarind.

ye anak2 jom pi terawih kat masjid Jamiah al-Yarmouk.

Saturday, July 14, 2012

7 Kalimat yang Disukai Allah

7 Kalimat yang Disukai Allah

●Pertama adalah kalimat “Bismillah”, yang haruslah kita ucapkan pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.

●Kedua, kalimat “Alhamdulillah” yang diucapkan pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.

●Ketiga, kalimat “Astaghfirullah” yang diucapkan jika lidah terselip perkataan yang tidak patut atau ada tindakan kita yang tidak pantas. 

●Keempat, kalimat “Insya Allah”, yang kita ucapkan jika merencanakan untuk berbuat sesuatu.

●Kelima, kalimat ”La haula wala kuwwata illa billah”, yang diucapkan jika menghadapi sesutu yang tidak disukai maupun tidak diingini.

● Keenam, kalimat “Inna lillahi wa inna ilaihi rajiun”, yang diucapkan jika menghadapi dan menerima musibah.

●Ketujuh, kalimat “La ilaha illa Allah ” yang diucapkan sepanjang siang dan malam, hingga tak terpisahkan dari lidah kita.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Monday, July 9, 2012

Asas penjagaan kanak-kanak

Bismillah. hehe..

Assalamualaikum... asas penjagaan kanak-kanak.
bayi---kanak2---remaja---dewasa--tua--meninggal..

Semasa peringkat pembesaran awal bagi kanak2 ya'ni dalam linkungan umur dari bayi hingga remaja..
ye masa ini adalah sangat penting dalam membina jati diri kanak-kanak dan akan mempengaruhi peribadi masa depannya.. emosi,keyakinan diri,berdikari, bla bla.. kanak2 yg cukup dapat kasih sayang parent adalah lebih positive perkembangan sahsiahnya apabila dewasa berbanding kanak2 yang kurang perhatian kasih sayang sama ada kurang bersama keluarga ataupun berlaku perceraian bla bla.

Ibubapa perlu mggalakkan anak2 supaya yakin pada diri mereka seperti mggalakkan mnyertai sesuatu di hadapan umum. Selain itu ibubapa juga harus mggalakkan anak2 untuk membantu ibubapa melakukan kerja2 rumah dan juga menolong abang2 dan kakaknya supaya ada kemampuan untuk bergaul dengan orang lain apabila di luar. pastu, ibubapa juga perlu menjaga dan mngasihi anak2 mereka sehingga mereka merasakan diri mereka di sayangi dan diperlukan dalam keluarga..
What else, selain tu budak2 ni harus la jugak diberikan sedikit penghargaan atau pujian berbanding hukuman la kan. Pastu kanak2 jugak perlukan kasih sayang, rasa aman, kebebasan dan bergantung pada diri, bergaul dgn orang, akhlak yg baik, perasaan bahagia, perlukan kejayaan,
So that semua keperluan kanak2 ni ibubapa perlu lah berikan kepada anak2 mereka untuk menjadikan mereka insan yang kamil dan mampu mmbangun dirinya. Sekiranya ad yg kurang dia akan mmberi kesan personality dewasanya huhu.....

tapi kan ada subjek 'keganasa rumah tangga' tapi saya tak ambil. so macam saya nak tahu lah apa kesan perkara2 negatif yg dihadapi oleh kanak2 dalam rumah trhadap prkembangan personaliti dia. huhu~~~
trauma?? kurang keyakinan?

So. ajar lah anak2 perkara2 yang dapat mmbuatkanya dapat bergantung pada dirinya, membangkitkan dirinya, tidak merasa lemah dan tidak merasa kurang yakin diri bla bla..

all these will effect their future life/behaviour/personality mybe and people can change to if they have chance i thought . huhu .. bla bla. life is not easy, if it easy than it not life. really??
--kurang yakin diri--

jom belajar psikologi !!!
kajian dibuat doktor/lecturer kata
kepandaian 70%pewarisan  30%persikitaran.
sumber??
tak buat research wahaahaha..
step by step..
i know nothing.. nothing!!!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Berdakwah Dalam Medan Kewangan Islam

Salam.... step by step... i know nothing/a little.. :)
 Memilih perbankan dan kewangan Islam bukanlah suatu pilihan tetapi kewajipan.
Antara prinsip-prinsip asas ekonomi Islam:
  1. Prinsip kebebasan iaitu kebebasan menggerakkan sistem ekonomi mengikut acuan Allah SWT
  2. Prinsip keadilan iaitu memelihara hak-hak individu yang berkontrak atau berniaga agar tidak berlaku kezaliman
  3. Prinsip ihsan iaitu jujur dan berasa bertanggungjawab setiap akad atau kontrak yang dilakukan diperhatikan oleh Allah SWT.
http://www.islam.gov.my/muamalat/artikel/berdakwah-dalam-medan-kewangan-islam

------------------------------------------------------------------------------------------------------------