hidup tenang tanpa serangga!!

Wednesday, July 26, 2017

Lalai dalam kenikmaTan

Tak dapat lari dari kenangan,
jangan kau biarkan aku lalai dalam kenikmaTan,
bukakanlah jalan dalam keredhaan,
yang halal lagi bertambah kemuliaan.
Bukan hina kerana dOsa.

ampunilah.

Sunday, July 23, 2017

Harapan seorang ibu

Harapan seorang ibu untuk anak-anak,
hehe.. walaupun takda anak lagi.

(( حُكْمَ صَبِيًّا ، رَبِّ رَضِيًّا ))

Source from the Holy Quran:

Maryam (19:12)

يَا يَحْيَىٰ خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ ۖ وَآتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا

"Wahai Yahya, terimalah Kitab itu (serta amalkanlah) dengan bersungguh-sungguh! Dan Kami berikan kepadanya Hikmat kebijaksanaan semasa ia masih kanak-kanak".

Maryam (19:6)

يَرِثُنِي وَيَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ ۖ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيًّا

Yang layak mewarisi daku, juga mewarisi keluarga Nabi Yaakub; dan jadikanlah dia - wahai Tuhanku seorang yang diredhai serta disukai".

http://get.muslimpro.com

------------
Ibu berharap agar anak² ibu,
seorang yang diberi hikmah sejak keciL,
dan seorang yang sentiasa diredhai ALLAH.

ﺭَﺏِّ ﻫَﺐْ ﻟِﻲ ﻣِﻦ ﻟَّﺪُﻧﻚَ ﺫُﺭِّﻳَّﺔً ﻃَﻴِّﺒَﺔً ۖ ﺇِﻧَّﻚَ ﺳَﻤِﻴﻊُ ﺍﻟﺪُّﻋَﺎﺀِ

“Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMU zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya ENGKAU sentiasa Mendengar (menerima) do’a permohonan”.
( Surah Ali’ Imran: 38 )

-----------------

Insha ALLAH, menjaga diri, menjaga kehormatan diri, menjaga agama, demi melahirkan dan membesarkan seseorang yang hebat yang dapat berjuang untuk ummat dan agama.

---------------

DOa:

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

ﻣﺎ ﻣﻦ ﻣﺴﻠﻢ ﻳﺪﻋﻮ ﺑﺪﻋﻮﺓ ﻟﻴﺲ ﻓﻴﻬﺎ ﺃﺛﻢ ﻭﻻ ﻗﻄﻴﻌﺔ ﺭﺣﻢ ﺍﻻ ﺃﻋﻄﺎﻩ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻬﺎ ﺇﺣﺪﻯ ﺛﻼﺙ ﺃﻣﺎ ﺃﻥ ﺗﻌﺠﻞ ﻟﻪ ﺩﻋﻮﺗﻪ ﻭﺍﻣﺎ ﺃﻥ ﻳﺪﺧﺮﻫﺎ ﻟﻪ ﻓﻲ ﺍﻵﺧﺮﺓ ﻭﺍﻣﺎ ﺃﻥ ﻳﺼﺮﻑ ﻋﻨﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﺴﻮﺀ

“Tidaklah seorang muslim berdoa dengan doa yang tidak mengandung dosa dan tidak pula memutuskan silaturrahmi, kecuali Allah akan memberikan salah satu dari tiga hal. Mempercepat pengabulan doanya, atau menyimpannya agar dia mendapatkannya di akhirat atau memalingkan darinya keburukan.” (HR. Ahmad)

Saturday, July 22, 2017

Tidak Pasti


Yang Maha Pengasih,
Yang Maha Penyayang,

Wahai Tuhan,
lindungi diri dan hati kami,
dari perkara-perkara yang kami tidak pasti.

Hilangkanlah gelisah di jiwa,
hadirkanlah kedamaian dalam hati.

Tenangkanlah jiwa² yang sedang resah,

Thursday, July 20, 2017

MC Kursus IntegriTi

Bismillah Assalam,

siLa lihat gambar.

Siapa sangka seorang waniTa yang sedang berdiri
dihadapan puluhan orang, adalah seorang waniTa yang sedang menaHan sakiT ketetapan buLanan dari Ilahi.

?

DaLam hati yang sedang rapuh, perut yg sedang sakit,
pulang ke rumah, hati mengeluh, di manakah pembeLaan sebagai seorang waniTa, padahaL ada je lelaki dalam majLis itu, lebih baik jadi MC kut? Wanita muLia, harus disimpan dan dijaga, bukan diperaga, chOi~…… itu hati aku.. tapi apa pula kata Rasulullah? erm,

...

Aku cuma rasa, aku bukan untuk diperaga *diperlihat.
dan aku tak kisah pun dengan lelaki² dalam majLis tuh,
?
dan aku tak pernah reLa dorang melihat aku.

Pehal tah wey, pOst ni macam berkaiTan perasaan je? Perempuan penuh dengan perasaan sudah~…

...

Jaga Tuhan, Tuhan jaga kamu. :)

....

Kesian kat aku kan wey, huhu..
....

pembeLaan ada pada Tuhan,
ada yang tidak mengasihi,
tapi Tuhan penuh dengan kasih.

....

biar dia tak punya hati,
tapi Tuhan sangat mengerti,

biar hatiku tidak dipeduli.
kerna yakin pasTi,
ada yang sedang sayang dan kasih pada aku.

cuma aku tidak tahu,

. babai.

Sumbangan untuk masyarakat

Assalam,

aPa yang boleh aku sumbangkan untuk masyarakat?

choi choi chochoi chochoi.
haha!

erm,
1. Through sOSIAL media, hantaQ artikel kat pubLic pages yang famous? wah~
2. Tolong orang susah.
3. paling cikai, tulis benda-benda baik kat soSIAL media kan.
4. fahami orang yang behaviour disorder, cuba faham dan takpayah bantu, lol.
aku ni jenis tak faham orang yang behaviour disorder, mulut dan hati kemain mengata, tak suka itu, tak suka ini, bosan itu, bosan ini, taknak buat itu, taknak buat ini, tapi bila depan-depan?? omG SYAITANnya dia.. ish , ish, hah lantak~ *sumbangan masyarakat ke ni? lol

5. .. moga dapat ilham lagi, stay tuned erk?

______________________________________*****

Permasalahan:

Sekarang ini aku ada masalah, aku ada masalah benci dengan seseorang,
acaner tah aku nak hilangkan rasa benci tu, sebab aku memang benci orang tu,
sebab aku rasa sifat dia tak adil dengan semua orang.
mungkin aku kena berhadapan dengan dia dan baca serta tengok muka dan badan dia , posture, gaya dia yang hipokrit tu kot??

aku memang rasa dia hippo krik krik,
aku sebenaqnya teringin nak cakap dan nak tanya dia pasal hipokritnya diri dia tuh, tapi aku rasa, dia cuma akan semakin hippo krik krik, dan jugak membosankan,
Tuhan,, apalah doosa ku iniiii, membenci orang sebegitu sekali.
Mungkinlah iman paling lemah membenci kemungkaran , kan~

_____________________________________**

sumbangan kepada masyarakat seterusnya, entah bye, heheh.



Monday, July 17, 2017

10 amalan tingkatkan darjaT

10 Amalan yang boleh dilakukan untuk meninggikan dan meningkatkan darjat kita disisi Allah s.w.t

1. Bersedeqah dengan apa yang paling disayang.

2. Bangun Malam ketika orang lain sedang tidur (Solat Malam).

3. Baca Al Quran (1 hari 200 ayat).

4. Duduk bersama Orang Soleh/Ulama' (Kelas Agama).

5. Menghubungi Kaum Kerabat (Ziarah Menziarahi).

6. Rajin - rajinkan tengok Orang Sakit.
Kenang dia sakit dan boleh mengubati sakitnya,
Bagi memberi peringatan bahawa kita juga akan sakit suatu hari nanti.

7. Kurangkan bergaul dengan orang kaya yang gilakan dunia.

8. Banyakkan ingat Mati.
70 kali sehari

9. Kurangkan angan - angan.

10. Tawaddhuk (rendah diri).

Sumber: Kuliah Dato' Ismail Kamus
Masjid Jamek Ar-Rahmaniah, Kelang, Selangor.
Jumaat, 16 Disember 2011

sumber

Wednesday, July 12, 2017

Ustaz Mokhtar

Ustad Mokhtaruddin Ahmad,
Lamanya tak jumpa, ustad x rindu kami ke~~
haha..

Ustad ajar ngaji tahun 1999~2001 umur 7,8,9 tahun

Restoran musLim nie legenD woo huhu, masa kecik² makan kat sini dengan seTad *ustaD.

Ustad panggiL I, Sakinah.
Dulu ustaD tulis surat kat aku
- kenapa Sakinah dah berubah,
sakinah tak rinDu usTad ke?
dulu sakinah suka cium dan peluk usTad, tapi sekarang tak.

Lol.

aku bakaQ surat tu, usTad sendiri tau kenapa. 
Aku bakaQ semua hadiah yg ustad kasi, puzzle, kalendar Islam, buku juz amma.

pandai gak ye aku masa kecik² dulu membakau. haha! well~ 

mungkin la setad tu syg aku sebab ak cam cute clever girL kut, tapi aku takkan berubah kalau xbersebab, eh citer lama. cuma terkenang tak sangka usTad sayang aku entah kenapa haha. ke aku perasan? haha. Tulah rindu lak ustad panggil aku Sakinah, cakap baik² je, marah rasa cam xpernah lak, cuma kalau salah time mengaji usTad cubit kat paHa aku, huhu. 
Pastu cam jumpa lak nama sakinah dalam Quran masa mngaji ngan seTad, peh peh suka ja aku time tu nama sendiri. 
Lagi, seTad tuliskan doa tiduQ kat kertas tuk aku.
woi~ asal aku ingat semua? well~ clever girL. 

Da kawin da kat Cheras? dah beranak wey. haha. 
eh ustad dulu blajar tahfis saba kerling, pastu belajar dekat osea katner tah.

aku pun dah lupa caner aTTitude aku masa kecik² dulu dengan seTad tu, sebab biLa dah besar skolah menengah, aku xbercakap dengan lelaki, xda kawan lelaki. ade aku kisah? yang penting puas terbang jauh, belajar jauh, bertemu diri ditempat yang jauh,
otak aku memang terbukak, so aku kena keep berkawan dengan orang yang akhlak perangai ok kut.

Tapi hidup kena dakwah, acaner Rasulullah boleh ubah orang yang keras kepala, yang takda adaB, yang minum arak, yang menipu dalam jualan, yang bunuh anak, yang merendahkan poMpuan, menjadi umat yang paling bagus akhlak tamadun nye. huhu. 

Padahal aku sendiri sangat sangat susah, dan sangat membenci orang Islam sendiri, bukan orang kafir ye, org iSlam yang buruk dan huduh perangai, aku tak mampu jadi contoh dakwah baik macam Rasulullah buat, aku hanya mampu benci. Benci yang tahap gaban rasa cam apa jaminan perangai buruk masuk Jannah. huhu. Mungkin dengan kebaikan-kebaikan akan menghapuskan keburukan. k


Monday, July 10, 2017

Cukup

Cukup kau tidak mencintai aku,
dan aku pun tidak mencintai kau.

Ada yang lebih kasih aku, cinta aku.
:)

Perasaan dan kekuaTan.

128. Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad s.a.w), yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat tamak (inginkan) kebaikan bagi kamu, (dan) ia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang beriman.

التوبة

Moga semulia akhlak Rasulullah.
aameen.

Thursday, July 6, 2017

Semudah itu

Juwairiyah.

............

“Ya Rasulullah, saya adalah Barrah binti Al Harris bin Dirar, anak kepada penghulu kaumku.Tujuan kedatangan saya ini, sebagaimana tuan ketahui iaitu saya menjadi bahagian Sabit bin Qais.
Tetapi saya telah diberinya kesempatan untuk menebus diri saya dengan bayaran sebanyak 9 uqiyyah (1 uqiyyah bersamaan 1 setengah tahil emas). Sekarang saya datang kepada tuan dan bermohon agar tuan membantu saya dalam hal ini agar dengan itu saya dapat melepaskan diri saya (dari perhambaan) ini,” katanya bersungguh-sungguh.

Rasulullah diam seketika.
Baginda mengamat-amati ucapan Barrah itu, sambil baginda berfikir.
Barrah, puteri pemimpin Bani Mustaliq itu juga diam bila lihat Rasulullah SAW menundukkan kepalanya. Apa yang difikir dan disedihkan oleh baginda.
Hati Barrah tertanya-tanya.
Sebentar kemudian Rasulullah mengangkat kepalanya dan memandang kepada Barrah yang sedang diam membatu di hadapan baginda.

Rasulullah dengan nada lembut berkata,

“Adakah mahu bagimu yang lebih baik daripada yang kamu minta itu?”
tanya Rasulullah SAW.

“Apalah lagi ya Rasulullah,”
Barrah lantas bertanya.

“Begini,” ujar Rasulullah,
“Biarlah aku bayarkan tebusan dirimu yang diwajibkan oleh Sabit bin Qais, kemudian aku mengahwini engkau,” Rasulullah berterus-terang.
Mengakhiri ucapan Rasulullah SAW itu spontan Barrah menjawab,
“Baiklah, ya Rasulullah. Saya setuju.”

Rasulullah menepati janjinya. Baginda membayar wang tebusan sebanyak yang dipinta oleh Sabit dan mengahwini Barrah. Kini, Barrah bukan lagi seorang hamba, tetapi darjatnya telah naik ke taraf Ummul Mukminin. Sejak itu namanya ditukar oleh Rasulullah kepada Juwairiyah.

KLik link rujukan.