hidup tenang tanpa serangga!!

Monday, April 29, 2013

Kuat lagi amanah

assalamualaikum...


28:26. Salah seorang dari kedua wanita itu berkata: "Ya bapakku ambillah ia sebagai orang yang bekerja (pada kita), karena sesungguhnya orang yang paling baik yang kamu ambil untuk bekerja (pada kita) ialah orang yang kuat lagi dapat dipercaya."

yeah ini adalah kriteria untuk memilih org bekerja(dan yang seangkatan dengannya)

tapi  saya kurang kuat.. hehe mudah mengantuk i'm so sleepy, i can't focus in class 3 hours continously cannot maaa..
sometime, if i forced myself to do workS, i felt like my body temperature is hot er and what so ever lah. and i will get a lil headache if i keep thinking i need to study than doing other works.

all i need is some rest, then i will be  okay.

pastu member kata habis tu takkan la kau nak mgantok dah kerja nanti? ak kata lunch time ak tido ar kejap haha.

kesimpulannye ialah, kuat & amanah. atau saling melengkapi antara si kuat dan si amanah.
selalu membaca tambah ilmu ye anak2. bye
_________________________________________________________

51:17. Di dunia mereka sedikit sekali tidur diwaktu malam
18. Dan selalu memohonkan ampunan diwaktu pagi sebelum fajar.
_____________________________________________________

insya ALLAH by time i will be stronger.
when i get older , i will be stronger :D
                                                                      .....


nota: Terlalu banyak tidur menyebabkan badan terasa berat, waktu tersia-siakan, menimbulkan banyak kelalaian dan kemalasan.
Tidur yang paling bermanfaat adalah tidur yang dilakukan ketika sangat diperlukan. Tidur pada awal malam lebih terpuji daripada mulai tidur di akhir malam. Tidur pada tengah hari lebih bermanfaat daripada tidur pada pagi hari dan petang hari. Tidur yang paling baik dan bermanfaat adalah tidur pada separuh malam pertama dan seperenam malam terakhir.




Thursday, April 18, 2013

cara tips pilih kawan serumah

assalamualaikum, sesuatu yang sangat menarik untuk dikongsi bersama heee

Pilih rakan sebilik yang memang kita kenal rapat dan mempunyai tahap kebersihan yang tinggi. Berterus terang pada kali pertama berkenaan dengan diri kita seperti apa yang kita suka dan tidak suka serta personaliti rakan sebilik atau serumah yang kita mahukan. Hal ini akan menyenangkan kita dan menjimatkan masa untuk mencari rakan sebilik yang baru. 

Hal ini juga sedikit sebanyak membantu orang lain untuk mengenali kita dan membuat keputusan sama ada sesuai atau tidak untuk tinggal dengan kita. Jika tidak berkenan, sila berterus terang dan nyatakan kepada mereka bahawa dia bukanlah rakan serumah yang dicari. 

Selain itu, ada juga isu berkaitan dengan rakan sebilik atau serumah yang liat untuk membayar sewa dan kemudian menyusahkan kita untuk mendahulukan duit kita sebagai duit sewa, kemudian tidak bayar balik dan pura-pura lupa. Isu ini memang sering terjadi kepada semua yang pernah ada rakan sebilik ini. 

Memeriksa latar belakang rakan serumah atau sebilik juga penting terutama mendapatkan maklumat daripada bekas rakan sebilik mereka mengenai sikap dan perilaku dia. Contohnya ,seperti adakah mereka pengotor, lewat bayar sewa atau suka bawa bukan jantina yang sama pulang ke rumah. Cuba korek rahsia daripada mereka, mungkin itu boleh membantu.

Akhir sekali, mengenali diri sendiri dulu, seandainya anda seorang yang lebih suka privasi dan tidak suka campur hal yang remeh-temeh. Kemudian berfikir sama ada anda sesuai untuk tinggal seorang atau mempunyai rakan sebilik. Ini penting untuk menjaga hati seseorang terutama apabila mendapat rakan sebilik yang sensitif dan mudah terasa. Selamat mencuba! 


http://www.hmetro.com.my/articles/Tolonglahfikir/Article

*apakah masalah teman yg mgganggu meneruskan perjuangan yg lebih utama. menyusah

Saturday, April 13, 2013

budak kecik dh besar

mak & kinah
kinah & abah

mak & kinah & abah

darjah 5 n tingkatan 5 (hbis tingkatan 5 la)

Friday, April 12, 2013

hak

Salam,


Hak orang kita kena mintak izin supaya org tu redha ,
kalo tak mintak izin orang tu tak redha, acaner?
hak hak ni jangan main2 ,
hak ALLAH kena kita tunaikan.

hak manusia pun jangan main2 ,
 jangan amik remeh,
nk pinjam pemadam secuit pun kena mintak izin tauu.

takot org tu tak redha kita pakai hak dia kan,,

hak ituu walaupun budak kecik punye barang kan,
lagi satu consider .

Wednesday, April 10, 2013

Esok exam waaa.

hehehe 12:24 am esok exam fiqh muamalat (2) .


waaaa!!!
                                                             esok last paper untuk 2nd exam, 
                                                                       after 2 weeks struggle and 'fighting' for 6 papers
                                                                                          what de la kaan.



Selalu aku rasa ada hikmah setiap apa yg aku dapat apa yang aku tak dapat.
--------------------- 1) rezeki masing2
-----------------------2) usaha masing2 itu ALLAH tengok.

1) usaha sungguh-sungguh - satu ibadah kepada ALLAH
2) tawakkal  - satu ibadah lain kepada ALLAH

So, rasa tak best bila dengar orang kata ,
tengok dia tu study biase2 dapat bagos.
tengok orang tu bukan main study banyak markah sama je mcm org study biase2.
Ko sape nak mempertikai?? 


that is way too rude, else "kerek"
biase sangat hidup senang, biase sangat memandang rendah ke orang,
biase sangat hati keras terima benda baik,
biase sangat anggap benda baik temeh,
biase sangat tak amik berat ilm deen,

maka -------------------------------------- rendah kan sayapmu ke orang2 mu'min..

just imagine, u have a very high and big 'sayap' walking all the way to school? and when u meet people,
u put all your 'sayap' down onto the ground.

note- if u have any comment or opinion or wanna fight me? oh i would love to hear/read it. because i would like to know something new, love yaa. i love 'diskusi ilmiah sesama akhawat face to face' or alamaya 

Tuesday, April 9, 2013

Bahasa bahasa bahasa

assalamualaikum :D hee

nak buat kenangan seumur hidopkuuuu ..


Buat kenangan, haku hingat doktorah kata boley jee letak contoh luar dari ayat quran yang dia kasi. hampeh! sebenaqnye ak nak tanya doktor masa exam betol ke boleh, tapi apasal erk ak tak tanya (bisikan)? ak rasa doktor kata:
'' sekiranya awak2 tak jumpa contoh brdasarkan hukum tajwid dalam ayat yg diberikan , boleh la letak contoh luar...''
ak hanya tertangkap :
” boleh jaa berikan contoh di luaq ayat quran yg diberikan… “

Mostly i lost mark/s kadang2 tak faham apa maksud word itu ni ATAU terlepas pandang eh ''maksud dia macam ni laaa weyyyh'' apa ka bengong sangat LoL.


ni lagi satu apa ka hal boleh terlepas word 'رواج' tuuut. dengan yakinnye baca dan tanda betol. :D jwpnnya 'كسد'