hidup tenang tanpa serangga!!

Monday, February 27, 2012

berdakwah/menyampaikan setakat yang terdaya

assalaamualaikum, hari ni muqaddimah saya dalam bahasa Arab, sekian sila baca.
استعددنا الدعوة مختلفة, إذا يعرف طاقة أو قدرة له فالدعوة إلى يناسب له.. يعني لكل انسان له طاقة والقدرة مختلفة للدعوة وأيضا 
مختلفة الطريق الدعوة لكل فئة من الناس 

Hadith :

Dari Jarir r.a katanya: 

Aku berjanji kepada Rasulullah s.a.w akan setia dan patuh dan memberi nasihat kepada setiap orang muslim

Lalu beliau bersabda kepadaku:

Lakukanlah sekuasamu.”

(Muslim)


Dakwah dari segi istilah, 


ia boleh dimaksudkan sebagai mengajak


atau menyeru manusia ke jalan Allah dengan menyuruh mereka melakukan kebaikan dan mencegah kemungkaran agar beroleh kejayaan serta
kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat.


Saturday, February 18, 2012

Sakinah=ketenangan yang dicari

:) Assalamualaikum... tak jawab dosa kalau jawab sayang ^_^.. thnx kerana sayang saya.
 فَأَنزَلَ اللَّـهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ   
  Maka Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada (Nabi Muhammad)
(at-taubah:40)
هُوَ الَّذِي أَنزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ 
Dia-lah yang telah menurunkan ketenangan ke dalam hati orang-orang mukmin  
(al-fatah:4)
 فِيهِ سَكِينَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ  
di dalamnya terdapat ketenangan dari Tuhanmu  
(al-baqarah:248)
Yup, saya mendambakan sakinah!! My name is Alia Sakinah amin.. bint Ahmad Termizi.. Siyesli perwatakan memang tak mggambarkan pemikiran.. Makanya di sini apa yg saya fikirkan tak sama apa yg saya suratkan (kadang2) :D Siyesli saya tak suka lelaki yang tak hormat wanita. Hatta dgn budak kocik pun kita kena meraikan mereka mnjaga hati dan perasaan budak kocik apatah lagi wanita.'Be a smart muslimah' yeah kalimat keramat ni harus dipegang oleh semua wanita :D Tidak mudah untuk kau mnjerumuskan diri ke dalam kancah tipu daya mainan dunia :D Sakinah itu diturunkan oleh Allah ke dlm hati org2 mukmin. Usah mudah melatah, be cool.. just like SNOW in Irbid Be RASIONAL and INTELLECTUAL girls. Suarakan kebenaran , hak menyuarakan pendapat. Siyesli, point berterabur, :D 'HAND IN HAND, WE BELONG TOGETHER'

*Sakinah.. my name.. hihihi

Thursday, February 16, 2012

Doa diberi petunjuk/ilham untuk bersyukur

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ  
(surah an Naml 19)
"Ya Tuhanku berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapaku dan untuk mengerjakan amal saleh yang Engkau ridhai; dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang saleh."


رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي ۖ إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ 
(surah al ahqaf 15)
"Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu, dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu)"

amin,amin yaa rabbal'alamin..

Sunday, February 12, 2012

wadi Rum part:bukit pasir beralun

Salam, pda 31 Jan saya telah gi Wadi Rum..
Kitaorang kena naik jip sepanjang melalui/melihat lembah padang pasir ni. SubhaanAllah, awEsome ^_^  i'm so happy got to see amazing places , alhamdulillah.
Kenangan cop tapak tangan dan tapak kaki :D
Yang ni adalah pasir beralun yeww, agak jerlus.
Tapi subhaanAllah awesome la, kalo tgok kat blakang pic ni ada gunung(bukit).. best gak ar mnyentuh pasir ni.. bermain dgn pasir huhu..

Apakah yg ku cari di sini..... guide me ya Robbi.
Kat pdang pasir pun bley sesat peww huhu hii :D
 Oh, this is me Alia.. I used to make 'peace' while taking pic.
(.^_^ ) V peace ..
Kitaorang sebenarnya mendaki pasir beralun ni.. we were so excited.. tgok 2 orang akhawat tu dowang sgt teruja untuk smpai ke puncak.

Mendaki menuju puncak cinta Ilahi :D
Perasaan?? just awEsome. :D
(O_o)" <<--- mak marah saya buat mata camni..
hihi (~_~)"

Yeayh, kembara padang pasir..
Bukan mudah menuju puncak, angin menderu, kasut masuk pasir, berat jadinya perjalanan, sekali hg berenti sat dok take2 pic org lain dh sampai atas , tapi takpa slow2 pastu sampai gak atas..
Huh, kena sngat tabah bukan senang pijak pasir jerlus mcm pijak lmpur tapi
lmpur lagi grr..

Melihat fokus ke atas menuju puncak

Suatu kepuasan bila sampai ke puncak.. penat kak?
Terduduk hg ke tanah, bekas 'footprint' ahaha kesan sejarah ni, sejarah akak sakinah ..
Boley jadi tarikan pelancong tapi tak kekal.
mum n dad!!
Sollu 'alannabi

Tuesday, February 7, 2012

apabila merasa kurang brbanding org lain

assalaamualaikum, kurang di sini brmaksud mungkin dari segi akademik,hartabenda,beratbadan, tapi... kurang berat badan?? ada kaitan ke..

Rasulullah brsabda " Lihatlah orang yang rendah daripada kamu (supaya amalan bersyukur menjadi kebiasaamu), dan jangan melihat mereka yang lebih tinggi darjatnya daripada kamu, jika tidak, mungkin kamu akan memandang rendah nikmat-nikmat Allah yg telah diberikan kepadamu "
kitab Fadhilat Amal, fadhilat al-Quran m/s 51,

seriously kadang2 rasa down bila mana merasakan kekurangan tapi tetap tabah dan mencari sesuatu alhamdulillah bertemu jawapan memujuk hati brsyukur atas nikmat yg diberi alhamdulillah.

TABAHKAN HATI , TABAH !!


Monday, February 6, 2012

wadi rum ... part:tengok sunset


Lalalalalalalalalalala, assalaamualaikum, mgambil masa mg update blog yg takda habuk tapi mmg 'berhabuk'.
Tak suka sangat dok tayang pic sendiri kat orang?? baguih ar..
Salam, macam biasa.. peacee (.^_^ ) V

Tengok sunset kat wadi rum, nice ^_^ siyesli saya kat hujung sekali buat peace, ^_^ v


Melihat 'sunset' sambil minum syai(teh).. sangat awesome :D subhanAllah.. sambil brzikir. 

 maka hilanglah sang mentari dari pndangan mata dan beralih pula kpada malam :D 

1. Demi matahari dan cahayanya di pagi hari,
2. dan bulan apabila mengiringinya,
3. dan siang apabila menampakkannya,
4. dan malam apabila menutupinya
5. dan langit serta pembinaannya,
6. dan bumi serta penghamparannya,
7. dan jiwa serta penyempurnaannya (ciptaannya),
8. maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya. 
9. sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu,
10. dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya
Asy Syams:1-10