hidup tenang tanpa serangga!!

Tuesday, March 20, 2012

niat mendapatkan keredhaan ALLAH


 لَّا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِّن نَّجْوَاهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَاحٍ بَيْنَ النَّاسِ
(وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّـهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا ﴿١١٤

Tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisik-bisikan mereka, kecuali (bisik-bisikan) orang yang menyuruh bersedekah, atau berbuat kebaikan, atau mendamaikan di antara manusia. Dan sesiapa yang berbuat demikian dengan maksud mencari keredaan Allah, tentulah Kami akan memberi kepadanya pahala yang amat besar.  An Nisa' 114

وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۖ وَعْدَ اللَّـهِ حَقًّا ۚ وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّـهِ قِيلًا﴿١٢٢ لَّيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلَا أَمَانِيِّ أَهْلِ الْكِتَابِ ۗ مَن يَعْمَلْ سُوءًا يُجْزَ بِهِ وَلَا يَجِدْ لَهُ مِن دُونِ اللَّـهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا ﴿١٢٣  

122. Orang-orang yang beriman dan mengerjakan amalan saleh, kelak akan Kami masukkan ke dalam surga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Allah telah membuat suatu janji yang benar. Dan siapakah yang lebih benar perkataannya dari pada Allah ?

123. (Pahala dari Allah) itu bukanlah menurut angan-anganmu yang kosong[353] dan tidak (pula) menurut angan-angan Ahli Kitab. Barangsiapa yang mengerjakan kejahatan, niscaya akan diberi pembalasan dengan kejahatan itu dan ia tidak mendapat pelindung dan tidak (pula) penolong baginya selain dari Allah.

 وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَـٰئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا ﴿١٢٤ وَمَنْ أَحْسَنُ دِينًا مِّمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّـهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ وَاتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ۗ وَاتَّخَذَ اللَّـهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلًا ﴿١٢٥وَلِلَّـهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۚ وَكَانَ اللَّـهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُّحِيطًا﴿١٢٦

124. Barangsiapa yang mengerjakan amal-amal saleh, baik laki-laki maupun wanita sedang ia orang yang beriman, maka mereka itu masuk ke dalam surga dan mereka tidak dianiaya walau sedikitpun. 
125. Dan siapakah yang lebih baik agamanya dari pada orang yang ikhlas menyerahkan dirinya kepada Allah, sedang diapun mengerjakan kebaikan, dan ia mengikuti agama Ibrahim yang lurus? Dan Allah mengambil Ibrahim menjadi kesayanganNya. 
126. Kepunyaan Allah-lah apa yang di langit dan apa yang di bumi, dan adalah (pengetahuan) Allah Maha Meliputi segala sesuatu.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Begitulah keadaannya dengan amalan-amalan kebiasaan yang lain, bilamana diniatkan untuk mendapatkan keredhaan Allah Subhanahu wa Taala akan memperolehi pahala dari Nya, sebaliknya jika dilakukan sebagai rutin hidup, dia tidak akan memperoleh apa-apa".

Thursday, March 15, 2012

Al-quran Al-karim

Katanya: Ingatlah! Aku telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:
" Awaslah! Sesungguhnya akn berlaku kekacauan dan bala bencana yang besar".
Aku bertanya: " Apakah caranya untuk menyelamatkan diri dari bencana itu, Ya Rasulullah?"
Baginda menjawab:

" (Caranya ialah berpegang teguh kepada ajaran) kitab Allah,
ia mengandungi kisah-kisah perihal umat-umat yang terdahulu dari kamu,
dan berita perkara-perkara yang akan datang sesudah kamu,
serta hukum-hukum mengenai apa yang berlaku di antara kamu; 
(kitab Allah al-Quran) dialah yang menjadi pemutus (antara yang benar dengan yang salah), bukan keterangan yang olok-olok; sesiapa jua dari golongan yang sombong angkuh, meninggalkannya (dengan tidak menurut hukumnya): akan dibinasakan oleh Allah, dan sesiapa yang mencari pertunjuk dari yang lainnya - akan disesatkan oleh Allah;
al-Quran ialah tali Allah yang teguh kukuh,
dan dialah pengajaran yang menjadi ikutan, 
dan dialah juga As-Siratul Mustaqim (jalan yang lurus).
Dialah kitab yang dengan sebab berpegang teguh kepada ajarannya, hawa nafsu seseorang tidak akan menyeleweng atau terpesong;
dan dialah kitab yang kalimah-kalimahnya tidak akan bercampur aduk atau berkesamaran dengan kata-kata makhluk;
dan alim ulama pula tidak merasa puas daripada mengkaji isi kandungannya;
(demikian juga) keindahan, kemanisan dan kelazatan membacanya tidak akan susut atau hilang, meskipun ia dibaca dengan berulang-ulang; dan kandungannya yang menakjubkan, tidak berkesudahan. Dialah kitab yang menjadikan sekumpulan jin semasa mendengarnya tidak tertahan hati menerimanya sehingga mereka memujinya dengan berkata:
"Sesungguhnya kami mendengar bacaan al-Quran yang menakjubkan, yang memimpin ke jalan yang benar, lalu kami beriman kepadanya."
(Demikian juga) sesiapa yang memperkatakannya; dan sesiapa yang beramal dengan ajarannya, diberikan pahala;
dan sesiapa yang membuat keputusan berdasarkan hukum-hukumnya, adillah keputusannya;
dan sesiapa yang berdakwah supaya orang ramai menurut ajaran-ajarannya, sudah tentu ia (dan mereka) beroleh hidayah pertunjuk ke jalan yang lurus."



Ali r.a

Wednesday, March 14, 2012

baik terhadap ahli keluarga

Rasulullah SAW, “Sebaik-baik kamu adalah yang terbaik terhadap keluarganya; dan aku adalah yang terbaik dari kamu terhadap keluargaku. Orang yang memuliakan kaum wanita adalah orang yang mulia, dan orang yang menghina kaum wanita adalah orang yang tidak tahu budi.” (Riwayat Abu ‘Asakir)

“Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)”

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Many times what people need is not a brilliant mind that speaks but a SPECIAL HEART that LISTENS.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

معاهدة
مراقبة
محسابة
معاقبة
مجاهدة


Wednesday, March 7, 2012

tentang Rahmat Allah


Rasulullah SAW bersabda bermaksud:
Sesungguhnya Allah memiliki seratus rahmat, Dia menurunkan satu rahmat daripada-Nya untuk manusia, jin, serangga dan binatang. 
Dengan satu rahmat itu mereka saling berkasih sayang.
 
Dengan satu rahmat itu binatang buas mengasihi anaknya.
 
Dia menangguhkan lagi kurniaan sembilan puluh sembilan rahmat, dengan itu Dia akan merahmati hamba-Nya pada hari kiamat.
 
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)


bersih dari dosa kerana rahmat ALLAH

 وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّـهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ
 مَا زَكَىٰ مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَـٰكِنَّ اللَّـهَ يُزَكِّي مَن يَشَاءُ ۗ 
وَاللَّـهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

Dan kalaulah tidak kerana limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu, nescaya tidak ada seorang pun di antara kamu menjadi bersih dari dosanya selama-lamanya
tetapi Allah membersihkan siapa yang dikehendaki-Nya. 

Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui


memohon keampunan dan rahmat-NYA

اللهم مغفرتك اوسع من ذنوبي
 ورحمتك ارجى عندي من عملي 

Ya Allah, keampunan-MU lebih luas daripada dosa-dosaku
dan rahmat-MU lebih aku harapkan di sisiku daripada amalanku


Friday, March 2, 2012

buku Bahasa Arab Ammiah Jordan

Salam, saya sangat teruja dapat buku ni pada 20/12/2011 sebab selama ni saya tggu sangat2 buku ni dikeluarkan di pasaran..

Antara bab2 dlm buku ini:
-panggilan, doa2, dan bertanya khabar
-perbuatan, kata ganti nama dan kata tunjuk? ism isyaarah
-kata2 kerja
-kata nama benda
-perbualan2 harian

oh sangat awesome. خُذ رحْتِك / take your time .. yaa memang ini yang perlu dilakukan untuk study buku ni .. :D
ok saya ajar sikit je k..

((Allahu yu'tikal 'afiah)) semoga Allah memberi  kamu kesihatan.
dijawab ((Allahu yu'afiiki))
Ini adalah ucapan yg diucapkan kpada org yg tlah melakukan sesuatu aktiviti, contoh mnyapa orang yg baru lepas sukan atau kepada doktor(lecturer) yg baru habis muhadharoh(kuliah) atau kepada pakcik teksi yg yg mghantar kita ke destinasi pilihan O_o atau kepada orang yg telah membantu kita.
Ini adalah ucapan yg sangat2 basic yg semua org pun tahu.

What are u doing? ((syu bitsaawi?)) or ((syu bite'mali?))
What's going on u? ((syu maalak?))L ((syu maalaki))P or Apakahalnya ko ni?

benda basic:
syu/maaza = apa? شو
eysh/maaza = apa? ايش
weyn/aina = mana? وين
imta/maata = bila? امتى
'ala weyn/ila aina = ke mana? على وين
keif/kaifa = bagaimana? كيف

ok dah bye.. cukup!! khalas!! خَلَصْ!!

roti zinjer / sandwish zinjer

nama: roti zinjer
harga: 90qursh mat'am jamiah (dulu)
1 JD mat'am doi'ah
1.25 JD mat'am abu mahmod
1 JD mat'am kuliah syariah
isi: ayam,kentang,mukhallal,tomato ketchup,mayones,sedikit sayuran kobis

nanti saya cerita, saja bagi gimik dulu, Sila tgok saiz roti dan laptop saya . sekian

ok , Actually roti ni yg menyebabkan pipi saya tembam pada TAHUN 2010 masa saya 1st year junior..
Daripada takda isi kepada berisi kikikiki .. saya pun pada mulanya agak terkejut.. kiki mana idaknya,
Setiap hari balik dari jamiah yarmouk menuju ke sakan saya akan singgah kedai beli ROTI ZINJER berharga 90qursh tak silap, tapi skrang mybe dah naik. u know that , almost EVERYDAY.

Ianya adalah ketulan ayam crispy yg diletakkan mukhallal(jeruk timun) eh pasai apa ak terbau plak zinjer malam2 ni hihi.. dan juga kentang goreng sedikit tidak dilupakan mayones. dan juga tomato ketchup. PERWH mmg sedap gila, kalo tak sedap i takkan beli.. Tapi sekarang i dah tak obses dengan roti ni, dah biasa je.. nafsu makan semata.. FENOMENA ..

Ok, just perlu ambil lappy korang dan tgok saiz dia dengan roti di atas.. just imagine almost evryday kadang2 saya pesan dekat kawan tolong belikan :D .. tapi sedih gila kalo depa tak dapat nak belikan atas alasan2 tertentu. SEDIH :D

tapi kadang2 roti dia agak liat , tak best.. seriusly, mesti pakcik kedai tu jemu tengok muka ak setiap hari haha..   maaf pakcik, pkcik jugak untung kan.. 

Benda ni, mana ada orang masak kat rumah, dia jual kat kedai ja.. kalo ada jual pun, ayam tu je AKA zinjer tanpa roti.


 lupa lak AYAM tu dipanggil ZINJER ..
ada - roti/sandwish zinjer
ada - ma'janat zinjer


ma'janat tu roti2 yg kecik sikit saiznya berbanding rotizinjer.. 
PERWH pun sedap jugak harga dia dulu 50qursh laa.. sekarang tak tahu .
roti bakar dalam dia hirisan keju yg secepuk banyaknya dan ketulan ayam zinjer serta hirisan lada hijau besar, dan hirisan jeruk zaitun.. SEDAPNYA.. متنوعة من المعجنات
ada yg berisi sosej, ada yg berisi kentang lenyek haha, ada yg berisi daging hancur, ada gak ayam , ayam zinjer, what else, sayuran za'tar, ada yang jeruk zaitun semata!! tak sedap :D