hidup tenang tanpa serangga!!

Thursday, March 28, 2013

astaghfiRULLAH

Assalamualaikum, saya kena hafal surah nuh, ma'arij, haqqah, mulk, qolam

ni surah NUH. tibe2 doktor ibrahim Batoineyh sebut dalam subjek iqtisod ijtimaeii..

doktor kata kalo kita istighfar, apa yang kita dapat, apa yg ALLAH kasi..



فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا ﴿١٠
يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا ﴿١١ 
وَيُمْدِدْكُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا


10. maka aku katakan kepada mereka: 'Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, -sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun-,

11. niscaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat,

12. dan membanyakkan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai.


Wasilah dari-NYA

SubhaanALLAH, alhamduLILLAH.

Jika kita hidup merasakan sentiasa hadir-NYA di sisi kita, insyaALLAH kita akan mendapati setiap perkara yang berlaku disekeliling kita adalah sentuhan - sentuhan dari NYA untuk menegur kita dan sebgainya.

Setiap perkara yang berlaku disekeliling kita, kawan-kawan kita, family, guru-guru, arab-arab,
hal dunia, adalah pelbagai 'bahasa' untuk berbicara dengan kita.

Cumanya kita kena sedar dan nampak dan kena cepat tangkap akan 'bahasa' 'bahasa' itu.
SubhaanALLAH.

DAYS before, member saye sebut pasal kelebihan solat dhuha ngan surah al-waqiah. I said that ya I know.
dia pun cerita la macam ni macam ni, saya pun ha ah betol-betol dia punya kebaikan camtu camni.
ok... HOURS later. subhaanALLAH, baru teringat yang cam dh brapa hari tinggal tak buat, huhu.
Tu lah antara cara 'bahasa' bicara-NYA, nak ingatkan kita, teman2 kita wasilah dari-NYA untuk memberitahu kita, menegur kita..

"haruuna akhi" surah TOHA ayat 30.
nabi Musa bersama-sama dengan saudaranya, menuju kepada Firaun yang berlaku zalim kpada kaumnya.
Mereka bersama-sama , ya ! Kita juga harus bersama-sama dengan sahabat seperjuangan kita, dapat sama2 membantu , sama2 faham . cerita pasal nabi Musa  sangat menarik....

Sebenarnye ada buat liqo' usrah semalam pasal surah toha "haruna akhi"
Pastu bile pergi kelas esoknye kelas iqtisod ijtimaei lecturer/doktor sebut pasal ayaat ni. huhuuu
SubhanALLAH, selalu sahaja berkait kaitan sehari harian.

Dan sebelom tuu jugak ada terasa bersedih hati jugak pasal manusia,
manusia ukur manusia melalui pangkat jawatan sandangan, apa sumbangan.. sedih hati...
tapi ALLAH sentuh gak hati ni bila lebih dekat dengan DIA lagi bahagia.....

Saturday, March 23, 2013

ALLAH..

moga sentiasa hati ini disentuh oleh-NYA... hati kita semua,, ya'ni moga kita sedar dan pilih jalan/cara yg benar.



petikan dari : http://786masterkopi.blogspot.com/2013/03/tersenyum-menerima-kesusahan-dan.html

Katalah ada orang menyusahkan kita. Mungkin suami kita, isteri kita, ibu ayah, anak atau orang lain. Waktu itu kita perlu rasakan di hati, "Rupanya ALLAH nak berikan pahala kepada aku, jadi buat apa aku susah-susah hati. Bukan aku yang bersalah, dia yang bersalah."

Jadi kalau kita tak redha dan tidak sabar, sebenarnya itu satu kepelikan kerana orang lain yang lakukan kesalahan, kita yang susah hati. Patutnya perkara yang membolehkan kita masuk Syurga menjadikan kita redha dan sabar. 

Apabila orang curi duit kita umpamanya, orang itu yang patut susah hati sebab dia yang bersalah dia akan masuk Neraka sedangkan kita akan dibalas dengan Syurga. Tapi kita pula yang nak marah dengan orang yang nak masuk Neraka. Kerana kita tak tahu kerja ALLAH!

Bila kawan silap sikit dengan kita, kita pun marah-marah. Patutnya kawan itu yang marahkan kita,

"Tengok, aku dah termarahkan engkau, kalau tak kena gaya, boleh masuk Neraka..."

Tapi kita pula yang marahkan dia. Sedangkan kita patut susah hati,
'Jangan sampai aku yang tersalah dengan orang. Bila bersalah atau silap dengan orang, aku boleh masuk Neraka. Kalau aku menjaga daripada membuat kesalahan, aku boleh masuk Syurga.'

Patutnya kita sedar tentang hal ini.




Thursday, March 14, 2013

mari berkenalan dengan doktor saye

assalamualaikum, hehehe

nama beliau ialah duktuuroh  د. نسرين ماجد حسن دحيله 

Duktuuroh Nesreen Maajid Hasan Dahileh

satu-satunye lecturer wanita dalam qism --Iqtisod wal masoorif al-Islaami.

http://www.yu.edu.jo/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=253

Saya suka la doktor ni sebab best la. Beliau ajar best.. Saya suka la jugak melihat gigih nye doktor menangani hampir 90 pelajar dalam satu kelas mostly orang arab yg suke berborak ngn kawan tergelak2 tak hormat doktorah. ish ish..

sebenarnye nak tahu la jugak kan macam maner dr survive the only lecturer wanita, bergandingan bahu dengan lecturer2 lelaki yang lain yang lebih hebat dan mantap . hoHo.. 
ALLAHhu yuzidhal al-khir.
Dr. Nesreen Dahileh


Tuesday, March 12, 2013

fiqh muamalat

assalamualaikum warah matullah hi wabaarakaatuh.

hai sume.. tibe2 rase nak translate, buku fiqh muamalat 1 dan fiqh muamalat 2.
dan akan dipost dari semasa ke semasa.  insya ALLAH .
 >_<

kikik.. i suke gelaak, bye ~~~
harapan ni harapan, LOL..

diari: la ni tgh sibuk sikit study.. exam.. hafazan.. taqrir tak hantar lagi..

apa lagi.....
saya tulis kat tumblr kot  sakinah

Saturday, March 2, 2013

surah al-muzammil

assalam,  hari isnin ni exam tilawah dan hafazan (1)

untuk exam 1st saya telah pilih half dari juzu'29  surah, al-mursalat, al-insan, al-qiyamah, al-mudassir,  al-muzammil dan surah al-jin.

 ayat akhir surah al-muzammil ni ... 73:20


Friday, March 1, 2013

islah nafsak, wad'uu ghairak

:D :D :D :D :D :D :D :D

اصلح نفسك وادع غيرك

perbaiki dirimu, dan doakan yang lain

Syeikh Mustafa Masyhur, 'baiki diri kamu dan ajak orang lain'
-http://www.mohamednaqib.blogspot.com/2013/03/tak-mati-dek-keji-tak-hidup-dek-puji.html

jumaah yang barakoh lagi ada liqo', yang sangat banyak manfaat tarbiyah. masya ALLAH. 
and terdengar khutbah masjid solat jumaat pasal infaq, infaq kepada keluarga, infaq kepada masyarakat, daulah, thumbs up

nama bayt tu bayt islah, menarik sebab unsur da'wah yg mereka cuba sampaikan melalui nama rumah mereka . :D moga beroleh ganjaran dari-NYA. 
thumbs up :D