hidup tenang tanpa serangga!!

Wednesday, December 29, 2010

RINDU KEHIDUPAN LALU...

sALam,lam,lam..
windu....windu mak,abah,acap,mia,nana,anas,ucu,pakandak,wanYam,wanLimah,wanSakmah,wanMunah,dan semua.....

Wa!! rindu kehidupan di rumah simpang tiga yang selalu dilewati orang yg mintak tebu depan rumah, yang mintak bunga melor belakang rumah.
Lebih dari itu, setiap sudut rumah itu mempunyai kenangan yang tersendiri. Setiap masa yang berlalu di rumah itu ada kenangannyeee. aaaa!! la yajuz!!
Mesti bila pulang ke rumah itu daku akan sentuh setiap sudut rumah itu dan membayangkan kenangan lalu bahkan menyentuh dapuq gas serta mesin basuh iza mumkin...
Ketahuilah kome bahawa sesungguhnye mengenang kenangan lalu sangatlah indah sehingga boleh membuang masa selama 2jam apabila diceritakan kepada orang lain seperti yang berlaku di bilik 120. LA YAJUZ~~~

Di rumah itu, depan rumah ada taman permainan, belakang rumah pun ada taman permainan.
Memang daku bahagia masa kecil2 dahulu memanjat tiang buaian,bergayut bak superwoman,aaaa! la yajuz~ Paling best masa mule2 pandai bwak bsikal, tak pandai nak pkai break basikal menonong terus kat simpang naseb baik kereta tu tak langgaq hon aje, basikal daku langgaq kereta orang pun penah, luka lutut ar jatuh basikal. DAN, aksi merbahaya paling best di kkb, turun curam bukit guna basikal memang mantap ar. bahagia betul.

Start form one, dah rasa tak layak nak main kat taman permainan tuh, wlaupun dalam hati daku nak main weyh! tapi malu plak kalo ada makcik2 nampak aku main kat situ.. So, teman adik main je lah.. bile depa dah besaq sikit dah pandai pergi sendiri taman mainan tuh, maka hidup daku berubah sama sekali... tak penah dah keluar rumah petang2, betapa solehahnye daku kuang3~ cuma keluaaq dgan makbapak je dalam kereta ptang2 kalo depa nak jalan.
AA! la yajuz! nak balik~~ kkb yang dicintai.... huk2, mak..sayang mummy and daddy..

ADA SEORANG KAKAK TU PESAN(hehe kpda kakak yg berkenaan baik tak I?) kita JANGAN AR MALU cakap 'sayang mok', 'sayang pok' kat depa. Daku pun nak wat gak selalu camtuh, wlaupun ada sesetengah yang rasa ego nak wat gituh. SEBAB, bile depa dah takda, tak rase menyesal ke nak dowang tahu bahawa kita nieyh intan payung depa nieyh sayang sangat2 kat depa? APA RASA KALAU ada orang kata dia sayang kat kite? (o_O) <----mesti muka korang jadi camni.. muahahah!

Terimalah syair dariku:

INDAH SUNGGUH BUMI KENYALANG,
INDAH LAGI KKB KU SAYANG,
ZAMAN BATU JANGAN DIKENANG,
KALO DIKENANG JIWA MELAYANG,

AAa!! rasa cam nak buat novel je pasal kehidupan lalu. hal mumkin?

Monday, December 27, 2010

DUIT YANG BANYAK

Salam, apa kejadah dengan duit yang banyak? Adakah kerana جباتن خدمت حكومة kasi? atau sape2 kasi?

Ye anak2 yang disayangi sekalian, semuanya dtang dri DIA ye anak2, sume ni rezeki dari ALLAH, ada la menda DIA nak uji tuh. Jangan sesakali kome kata, "korangkan جباتن خدمة حكومة, banyak duit" dalam berkata2 tuh pkir la anak2 sekalian weyh, dia punya tanggungjawab, amanah tuh berat... Dalam hati nieyh siapa yang tahu? طبعا, hanya ALLAH yang tahu...

Nuqud banyak nieyh ada la HAK2 dia yang perlu ditunaikan... selain untuk 'makan', beli buku, sedekah, blanja member ka, zakat ka, beli sos cili ka, taswir nota ka, whatever la dan sebagainya...

Maka kesimpulannya, daku tak suka orang kata duit kome banyak. Kisah hidup dulu sape je yang tahu? bak sye'eir dari Syria:


هذا دمشق, وهذا كأس والراح,
وإني أحب وبعض الحب الذباح أنا الدمشقي
لو شرحّتم جسدي لسال منه عناقيد و التفاح
ولو فتحتم شرايين مدايتكم سمعتم في دمي أصوات من راحوا
مآذن الشام تبكي إذا تعانقني و للمآذن كالأشجار ارواح
هنا جذوري هنا قلبي هنا لغتي
فكيف أوضح أنا إذا لم تعرفني؟

Sunday, December 26, 2010

TAMAT 2010, HOOREY!!


Nampaknya, daku sudah tua menginjak ke usia 91 tahun. muahahah! Memandangkan tidak pernah duk asrama kecuali perkhemahan unit beruniform. Maka, tahun ni merupakan tahun yang paling banyak daku meninggalkan FAMILY yang diCINTAi...



Diari 2010 bakal ditutup, tak caya tanya hanum.


2010....
Jan-March__PLKN Nilam Ehsan, Bidor.
April-Aug__INTEC, Shah Alam.
Sep-Des__YARMOUK UNIVERSITY, Jordan.

Hari 1st merempat kat PLKN dulu2, daku rasa dunia daku kosong giler2 syadid! sebab dah biasa dikelilingi family tapi malam tuh, kosongnyeee! mana adikku? mana mummyku? dah la tak kenai sape2 sebab baru sampai.. huu~ seminggu kot asyik menangis terutama kat musolla, haha tak leh lupa sampai daku umur 91 tahun nanti.

Bile di CEMARA, dah biasa, tak nangis pun cuma kesian kat Najihah Mohd Taupik 24 jam meleleh ayaq mata, hehe gurau ja yang lepas jangan dikenang, kalau dikenang merana jiwa la gamaknye..

Di Sakan Sahawney pun cool je.... cume meleleh ayaq mata bile mummy kata ngah dok masak laksa nieyh. AAAA!! whatever..
Dan tak leh lupa ada satu hari tuh, adegan meleleh ayaq mata bersama hanum di dalam bilik 120 homesick punye penyakit. majaz ja bukan betul pun, kuang2 kena tipu! Kalau betul pun adegan nieyh, daku akan kenang hingga umur 91 tahun.


Tuesday, December 14, 2010

suke!!

*saya suke kacau orang tapi tak suke orang kacau saye.

*saya suke makan tapi tak suke dipakse makan.

*saya suke tidur lewat tapi tak suka org ckap saye slalu ngantuk.

*saya suke ada byk weinak tapi tak suke org cakap waa! byaknye weinak you!

*saya suke kalo arab2 kat tepi jalan tuh kena ketuk pale sorang2.

*saya suke internet sakan saya laju.

*saya suke mummy and daddy ya'ni mak dan abah.

*saya suke kalo mata'm syariah ditukar hakmilik kepada saya, bleh bgi makan free dak mec, (mustahil)


mengUMPAT, adakah anda suka?


Ada cerita, Aminah ni ada ramai kawan dan dia sangat mesra dengan kawan-kawan dia. Member-member dia pun okay jeh dengan dia. Ini dinamakan persahabatan ya iyya la dong. Tapi, ada sesuatu kekurangan, sometimes, di belakang Aminah, ada di antara kawan-kawan Aminah nieyh mengumpat ataupun berkata sesuatu yang buruk tentang si Aminah ni walaupun perkara yang diumpat itu kecil sahaja.
Maka, apakah perasaan Aminah sekiranya dia mendengar hal ini walaupun hubungan mereka memang baik sentiasa tak pernah lah sampai bergaduh...?

Maka di sini, ingin saya menyeru diri saya dan orang lain, jganlah kita berkata sesuatu yang buruk tentang seseorang maka berkatalah yang baik-baik tentang orang itu. Daku juga kadang2 ada khilaf dalam berkata-kata, daku berharap semoga kita semua sentiasa dalam bimbingan Allah subhaanahuwata'la.

Kerana, daku pernah menghadapi situasi seperti Aminah pada zaman batu dahulu kala. Sedih kot, sakit jiwa dibuatnye. Sedih wei, tak ley cakap camner, sebab kite tak dapat nak meluahkannya, kan tak baik cakap buruk orang. (^_^)

Saturday, December 11, 2010

HIDUP SEGAN MATI ENGGAK MAHU

Perumpamaan yang dapat diberikan kepada internet di sakan ku sakan sahawneh.. kuang3~
Suhu di Irbid kini mendadak turun kepada 3 darjah celcius di mana ianya boleh membekukan seekor katak yang berada di bawah tempurung. Menurut sumber Hanum, kita sebagai wanita solehah perlulah membeli MAFLA yang berada di balad. Sumber ini disahihkan lagi oleh Fatin yang mengatakan dia telah membeli windbreaker tepat pada masanya.

sekian berita terkini, saya miss Alia melaporkan dari bilik 120.

Wednesday, December 8, 2010

Paling Benci Orang Yang Pilih Kasih

Tidak kisahlah siapa orangnya, yang pasti aku paling tak suka orang yang suka pilih kasih. Dia tidak sepatutnya buat begitu, hidup di muka bumi ini kena la faham perasaan orang. Daku banyak belajar dari apa yang orang buat dekat aku. Setelah menghadapi situasi orang membuat kita begitu, maka daku akan berusaha agar orang lain tidak terasa macam apa yang daku rasa, kerana ianya sangat pedih dan sangat sukar kerana kita tidak bisa mengadukannya kepada orang lain, sebab tak baik cakap buruk orang.

Sedangkan lidah lagi tergigit inikan pula perasaan manusia. Teman-teman, rakan-rakan semua maafkan daku sekiranya perangai dan sifatku ada yang membuatkan kome terasa. Dalam huha huha ni, kita tidak sedar bahawa ada orang lain yang terasa, terasing, terpinggir. Dalam kata-kata berpada-pada, ingat orang lain, bersangka baik. Jangan berkata buruk orang, berkatalah yang baik tentang seseorang itu, agar orang lain memandang yang baik dan bukan yang buruk.

Daku pun banyak ja dosa-dosa, dalam daku berkata-kata nih, maybe daku tidak sedar yang daku pun ada juga wat 'jahat'.

Sedih sangat-sangat sekiranya orang itu pilih kasih, sedihnya tidak dapat digambarkan bak menghiris bawang merah. Nak menangis tapi ada orang disekeliling, ditahan terseksa jiwa, Ya Allah, kuatkan aku, bantu aku. Daku tak bermaksudkan sape-sape di sini, just pernah melalui pada dahulu kala zaman batu dulu muhahah.

WE LOVE WE CARE~


Thursday, December 2, 2010

BENJO/ ROTI URDUN JOHN


Bahan-bahan:

*sekeping roti capati yang dijual di Jordan
*sebiji telur
*garam
*sedikit perasa(jika rajin)

Hiasan:

*timun
*tomato

Cara-cara:

1)jika rajin, panaskan roti dengan yang disapu marjerin/mentega. Dah masak angkat letak luar.
2)pecahkan telur, godek dengan garam dan sedikit perasa, jangan sampai masin menekak.
3)next, panaskan kuali yang diletak sedikit marjerin/minyak masak.
4)masukkan telur tadi dan sepantas kilat letakkan roti di atas telur sebut, masak hingga masak.
5)makan dan bagi aku sikit.

LEMPENG SERUNDING


Bahan-bahan:


*tepung gandum الطحين
*sebiji telur(takda takpe)
*garam
*secubit kunyit (nak bgi warna je)
*ayaq mineral secukupnya
*serunding, dari Malaysia


Hiasan:
*sos cili


Cara-cara:
1)tepung campur air ye murid2, kacau
2)letak kunyit dan telur, kacau
3)letak garam dan serunding, kacau
4)amik kuali letak minyak, masak.

Wednesday, December 1, 2010

Ya Allah.....

أنك تعلم أن هذا القلب قد خزن لأن كثير من المشاكل عن أمور الدنيا التي جعلتها لإختبار مَن مِن عبادك أحسن عمل.
ولذلك,
"يا ربي يا سيدي أنت طاهر ولا تقرب منك إلا الطاهرين و المؤمنين وأنت رؤف بكل عبادك ومحب لهم, أذكرك صباحا و مساء لأكون طاهرة فإذا لم تشملني بفضلك فلا قيمة لوجود هناك, فاجعلني أشعور تجاه عبادك بالعطف"