JANGAN TAKUT UNTUK BERJUANG

Friday, February 1, 2013

surah al Fatir ayat 10

assalam, TnT ialah tilawah dan tadabbur. 
hari ini hari Jumaat buat liqo' kat belakang safeway, rumah diberi nama rumah Syurhabil.

so TnT hari ini ialah surah al-Fatir ayat 1-18..
so kita amik ayat yg ke-10 lah untuk post kali ni, 


مَن كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّـهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا ۚ إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ ۚ وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ ۖ وَمَكْرُ أُولَـٰئِكَ هُوَ يَبُورُ

10. Barangsiapa yang menghendaki kemuliaan, maka bagi Allah-lah kemuliaan itu semuanya. Kepada-Nyalah naik perkataan-perkataan yang baik[1249] dan amal yang saleh dinaikkan-Nya[1250]. Dan orang-orang yang merencanakan kejahatan bagi mereka azab yang keras. Dan rencana jahat mereka akan hancur.

 [1249]. Sebagian ahli tafsir mengatakan bahwa perkataan yang baik itu ialah Kalimat Tauhid yaitu Laa ilaa ha illallaah; dan ada pula yang mengatakan zikir kepada Allah dan ada pula yang mengatakan semua perkataan yang baik yang diucapkan karena Allah.

[1250]. Maksudnya ialah bahwa perkataan baik dan amal yang baik itu dinaikkan untuk diterima dan diberi-Nya pahala. 



[35:10] Basmeih
Sesiapa yang mahukan kemuliaan (maka hendaklah ia berusaha mencarinya dengan jalan mematuhi perintah Allah), kerana bagi Allah jualah segala kemuliaan. Kepada Allah lah naiknya segala perkataan yang baik (yang menegaskan iman dan tauhid, untuk dimasukkan ke dalam kira-kira balasan), dan amal yang soleh pula di angkatnya naik (sebagai amal yang makbul - yang memberi kemuliaan kepada yang melakukannya). Dan sebaliknya: orang-orang yang merancangkan kejahatan (untuk mendapat kemuliaan), adalah bagi mereka azab seksa yang berat; dan rancangan jahat mereka (kalau berkesan) akan rosak binasa.

isi TnT:
1) kemuliaan yang sebenar-benar ialah ketika tunduk sujud kepada-NYA.
2) Kalimah at-thoiyyibah = LA ILAH HA ILLALLAH
3) - Perkataan dan amal yang baik naik kepada-NYA sbagai amal makbul- memberi kemulian kpd pelaku
   -orang-orang yang merancangkan kejahatan (untuk mendapat kemuliaan) bagi mereka azab dan rencana tersebut akan hancur.

*selepas je keluar dari rumah liqo' tu terdengar masjid tengah baca ayat ni 'man kaana yuriidul izzata  , faLILLAHIL izzatu jami'an, .... '  SUBHAANALLAH. 

No comments:

Post a Comment