JANGAN TAKUT UNTUK BERJUANG

Thursday, April 18, 2013

cara tips pilih kawan serumah

assalamualaikum, sesuatu yang sangat menarik untuk dikongsi bersama heee

Pilih rakan sebilik yang memang kita kenal rapat dan mempunyai tahap kebersihan yang tinggi. Berterus terang pada kali pertama berkenaan dengan diri kita seperti apa yang kita suka dan tidak suka serta personaliti rakan sebilik atau serumah yang kita mahukan. Hal ini akan menyenangkan kita dan menjimatkan masa untuk mencari rakan sebilik yang baru. 

Hal ini juga sedikit sebanyak membantu orang lain untuk mengenali kita dan membuat keputusan sama ada sesuai atau tidak untuk tinggal dengan kita. Jika tidak berkenan, sila berterus terang dan nyatakan kepada mereka bahawa dia bukanlah rakan serumah yang dicari. 

Selain itu, ada juga isu berkaitan dengan rakan sebilik atau serumah yang liat untuk membayar sewa dan kemudian menyusahkan kita untuk mendahulukan duit kita sebagai duit sewa, kemudian tidak bayar balik dan pura-pura lupa. Isu ini memang sering terjadi kepada semua yang pernah ada rakan sebilik ini. 

Memeriksa latar belakang rakan serumah atau sebilik juga penting terutama mendapatkan maklumat daripada bekas rakan sebilik mereka mengenai sikap dan perilaku dia. Contohnya ,seperti adakah mereka pengotor, lewat bayar sewa atau suka bawa bukan jantina yang sama pulang ke rumah. Cuba korek rahsia daripada mereka, mungkin itu boleh membantu.

Akhir sekali, mengenali diri sendiri dulu, seandainya anda seorang yang lebih suka privasi dan tidak suka campur hal yang remeh-temeh. Kemudian berfikir sama ada anda sesuai untuk tinggal seorang atau mempunyai rakan sebilik. Ini penting untuk menjaga hati seseorang terutama apabila mendapat rakan sebilik yang sensitif dan mudah terasa. Selamat mencuba! 


http://www.hmetro.com.my/articles/Tolonglahfikir/Article

*apakah masalah teman yg mgganggu meneruskan perjuangan yg lebih utama. menyusah

No comments:

Post a Comment