JANGAN TAKUT UNTUK BERJUANG

Friday, April 13, 2018

Fasa Muhasabah

Tulisan ini siap pada jam 1:00 am,
unsur, isi, nada, dan bunyi,
berkait, terkait,
perasaan,
semOga tidak menampakkan meroyan,
sebab kena tegur kat whatsapp status meroyan ke status whatsapp,
.
Tapi tengah PMS,
Pre Menstrual Syndrom.
.
Assalam alaikum wbkth
Bismillah irrohman irrohim.
.
Bismillah,
.
Entah macam mana,
pada tarikh 11&12 April 2018,
aku ganti orang kursus
Intensif bahasa Arab,
di Institut Murabbi , IMANS,
Kg Jawa, Klang.
.
Dan pada dua hari yang itu,
aku mendapatkan satu fasa muhasabah,
aku muhasabah,
muhasabah diri,
dari terus terasa dengan manusia jilaka,
.
terus menerus aku senyum,
tapi tak pernah senyuman aku tu di balas dengan muka yg ceria,
muka jilaka ja di tunjuk pada aku.
*sekor manusia yg ak maksudkan
.
haha!!
so, aku takkan senyum dah wey!!
kau x pernah tengok muka aku jilaka mcm kau, so, rasakan lah,
aku tak buat kat org muka macam jilaka,
kecuali bila ekau terlalu lalu jelata.
.
Aku takkan buat jahat,
kecuali aku nekad, dgn bsikan syaiton & tanpa ilmu,
setelah terlalu pelik lah dengan kau.
.
Weyh, buang masa aku tulis pasal manusia jilaka, haha.
.
Cuma nya nak gitau, hari ni dia pndang aku, tapi 1st time aku tak senyum pd dia,
first time aku buat mcam tu,
setelah 3 tahun aku tak pernah tak senyum pd dia.
Kau rasa?
.
Aku bukan nak riak,
tapi aku senyum kat pOmpuan ja wey,
ak x senyum kat lelaki, eceh,
bajet lah.
.
Manusia ni, kalau dia buat lekeh pada kau,
kau buang ja dia,
pasti kau bahagia,
dan pasti berjuta manusia yg hati nya kasih,
cuma aku belum ada kekasih,
hari tu ada lah jugak,
.
Tapi aku tak dapat tgkap taQdir ALLAH tu,
tak dapat nak fikir kenapa,
pelik,
dia mai macam yg aku nak,
tapi dah ada anak,
oh My God, aku dah tamatkan cerita itu.
Tak dikata beriman seseorang, selagi tak di uji.
.
Berat ujian,
jiwa dia macam jiwa aku,
kau yg sdg baca tulisan aku ni pun tak nak faham jiwa aku,
tapi dia x perlu faham aku,
dah memang sejiwa sangat~…
Haha, alasan aku ja sejiwa tu.
Walau rasa hilang separuh dada,
alasan lagi.
.
Aku dah tamatkan kisah itu.
.
Pengajaran:
Jangan memulakan sesuatu yang kau
taknak pun benda tu.
.

No comments:

Post a Comment