JANGAN TAKUT UNTUK BERJUANG

Tuesday, April 12, 2011

Blog bukan tempat

salam, nak cakap nii.. blog BUKAN TEMPAT cerita pasal keburukan orang lain manusia-manusia sekalian. Apatah lagi dispesifikasikan orang tersebut. Ingatlah kawan2...

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُو ا }


“Hai orang-orang yang beriman jauhilah banyak prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain”.


berdasarkan sabda nabi dalam khutbah baginda:

"wahai orang-orang yg menyatakan islam dan keimanannya belum sampai ke hati, janganlah kalian menyakiti kaum muslimin jangan berbuat jahat kepada mereka dan jangan pula menceritakan keburukan mereka, kerana sesungguhnya seseorang yang menceritakan keburukan saudaranya yang muslim maka Allah akan menceritakan keburukannya, siapa yang keburukannya diceritakan oleh Allah maka sesungguhnya ia dipermalukan Allah, meskipun berada di dalam kamar" (turmudzi dan ibnu hibban)

Berkata Abu Hatim bin Hibban Al Busty dalam kitabnya Raudhatul ‘Uqola’, halaman (131) : “Keharusan bagi orang yang punya akal untuk tetap berada dalam keadaan selamat dari mencari-cari tentang keburukan (‘aib) orang lain, hendaklah ia sibuk memperbaiki keburukan dirinya, sesungguhnya orang yang sibuk dengan keburukannya sendiri dari pada mencari keburukan orang lain, badannya akan tenteram dan jiwanya akan tenang, maka setiap ia melihat keburukan dirinya, maka akan semakin hina di hadapannya apabila ia melihat keburukan tersebut pada saudaranya, sesungguhnya orang yang sibuk dengan keburukan orang lain dari memperhatikan keburukan dirinya, hatinya akan buta, badannya akan letih, dan akan sulit baginya untuk meninggalkan keburukan dirinya sendiri”.


Amirul Mukminin Umar binKhatab pula berkata : “Janganlah engkau berprasangka terhadap perkataan yang keluar dari saudaramu yang mukmin kecuali dengan persangkaan yang baik. Dan hendaklah engkau selalu membawa perkataannya itu kepada prasangka-prasangka yang baik.


Sangtlah penting jgn bercerita keburukan org sbb tu tak ley cerita keburukn suami kt org lain dan sebagainya.. walau susah camner pun.

1 comment:

  1. betul2
    klau kite xnak org cite yg keburukan kte maka kte jgn cerita keburukan org lain....
    ^-^

    ReplyDelete