JANGAN TAKUT UNTUK BERJUANG

Wednesday, December 4, 2013

kajian ke atas budak kecik

Assalamualaikum!!

Nama           : Hibah.
Umur            : 2-3 tahun.
Jantina           : Perempuan
Warganegara : Syria
Perwatakan   : sangat penakut dekat strangers like me.

Lokasi            : depan rumah.

Permasalahan : Hibah selalu berlari ketakutan menuju ke kakak-kakaknya apabila nampak saya meluru ke arahnya, tidak pernah mengeluarkan sepatah perkataan pun dekat saya, kesian..

Tetapi            : dia berani melambai-lambai dari jauh, dan tersengih-sengih dan mengintai-ngintai saya dari jauh, tapi takot orang dekat dengan dia.

Kajian            : ingin membuat Hibah tidak lagi takut dan tidak lagi berlari jauh apabila nampak saya.

Solusi             : 1) tidak menakutkannya seperti tidak meluru ke arahnya
                        2) meminta Hibah bersalaman tetapi dia malu ke takut aku tak tau la, tapi si abangnya(4 tahun lebih  kurang)  pulak menepuk kuat2 tapak tangan aku, kuang ajor punya budak, dengan kakak dia. 

Hasil : DAY---1st      : Hibah tak tepuk tangan aku, kakak dgn abang dia ja, masih menjauhi tidak   mendekati.
                  ---2nd     : " hai Hibah!! " then I terus je jalan nak masuk rumah, tibe2 Hibah kejar aku, dia nak tepuk tangan aku, sekali tepuk tak kena, kali ke dua baru kena dia tepuk tangan aku.
                 ---3rd day:  dia nak tepuk tangan aku lagi... and tibe2 dia bersuara : "yallaah ruuh!!" sengal punya budak aku tau la aku nak masuk rumah. 


sampingan        : Hibah terlebih mendapat perhatian oleh saya berbanding kakak2nya, yg len sume macam2 perangai pandai2 la nak mengatasinya. kadang tak payah layan, nama pun arab, sume perangai 
sama je~

next target : borak dengan budak kecik!

No comments:

Post a Comment