JANGAN TAKUT UNTUK BERJUANG

Thursday, March 31, 2011

saya TAK paham Manusia

salam, saya tak paham manusia.. adakah anda paham manusia? manusia merupakan satu makhluk yg terdapat dalam dirinya seketul hati.. Adakah di saat dirinya sedang bercakap dengan anda, anda mengetahui apa yang ada di dalam hatinya? apa yang disembunyikan di dalam jantungnya? bila mana anda mengetahui akan hal yg sebenarnya terkandung dalam hati,anda akan merasakan seperti orang 'taktaw' ya'ni teraniaya pun ada gak, rasa cm org stu.. pun ada gak.. Saya di sini suka menjadi pemerhati terhadap perangai2 manusia, sama ada memerhati secara diam, secara apa2 sahaja, saya juga ada membuat perbandingan terhadap perangai2 atau sifat2 manusia tetapi di dalam kotak pemikiranku ini sahaja. masih belum terlintas di fikiran lagi untuk membuat sebuah buku mengenai perangai manusia kerana belum cukup ilmu dan kajian. jadinya di sini, saya ingin berkongsi sahaja terhadap pemikiran dan pemerhatian yang setakat baru berumuq 19 tahun. Tetapi kita juga dapat mengetahui akan hal manusia ini dengan mendengar atau bertanya orang yg lebih makan garam dengan kita ataupun lebih berumur daripada kita. Selain itu, membaca pun of course mendapat ilmu. Jadinya di sini, ingin dikatakan di sini bahawasanya saya tergelak sowang2 apabila memikirkan pelbagai tipu daya manusia. Saya tak paham dgn manusiaA!! saya brcakap bukan kerana nafsu ok, bukan kerana sibuk pasal diri sendiri sajeww, tapi saya melihat akan keadaan org disekeliling saya juga.. saya melihat bagaimana orang itu membuat orang ini, dan orang ini membuat orang itu.. itu yg saya tak paham. antara pmerhatian dan sepengetahuan yg diketahui akan basyar: * dari mulut org lebih makan garam:manusia itu sombong pabila kejayaan telah menimpa dirinya dan merasa tak layak ngan orang biasa.. contoh: dia jadi dr. dan buat2 tak kenal member lama yg berpakaian org biasa. * merasakan dirinya terlalu baik terlalu bagus, perfect and so on tapi dia lupa dia tak sedaq apa yg telah dia lakukan: * jgan la pikiaq diri awak tu baguih sangat, just, merendahkan kepala(hati) jgn jln dengn sombong kecuali hal2 terdesak. *banyak sgt la, da lupa.. saya mintak maap la kot2 saya banyak dok tulis pasal diri sendiri, biler saya baca orang lain dok tulis pasal diri sendiri punya, rasa macam tak brapa nak best, mcm promote diri plak. saya di sini tak maksudkan sapa2, ini cuma ru'yah ana (ru'yati) haha.. sedang dlm proses berusaha untuk tidak tulis pasal diri sangat, tetapi ikut la kesesuaian, manusia kan mudah lupa.. cakap ja pandai, mcm i la jugak haha, sume pun pandai cakap and what so eveerrrr.. :-D ntara org i kagum, apakku..

2 comments: