hidup tenang tanpa serangga!!

Saturday, June 3, 2017

Tenanglah aduhai hati

Hati..

Tenanglah aduhai hati,
ke mana pun kau pergi,
pandailah membawa diri,
usah berhasaD dan dengki,
ditempat orang nilailah diri,
Yang mana satu hakiki,
yang mana satu perlu dijauhi,

Tenanglah aduhai hati,
manusia takkan pernah berhenti membenci,
jika tidak membenci namun di hati berhasad pula dengki,

Aduhai hati,
engkau sudah pun tahu manusia itu bagaimana!
jadi, jagalah dirimu dari berhasad sesama manusia pula!

2 sahaja hasad,
org berlimu, ilmu dimanfaat.
org kaya, harta dibelanja kebaikan.
kan?

*Mood mengenang rakan-rakan kerja yang akan dipindah *paksa* oleh yang berkuasa.

*Kak Siti Maisarah
*Kak Rosnani
*Kak Siti Fatimah
* Kak Suhaida
* Kak Aziah

Aku tak tahu, tapi aku cuma nak cakap satu,
rasa macam tak puas, dan baru sebentar mengenali dan menilai kebaikan kalian.
Yang selalu aku muhasabahkan adalah kebaikan manusia.
Yang kurang, muhasabah juga. Apa aku tidak kurang kah?

Puncak ketenangan itu ada pada hati.
Jika hati tidak merasa tenang, pegi kat tempat yg tenang.
Waspada jika tidak tenang itu disebabkan tidak bersyukur.
Yang tenang itu ialah mensyukuri pemberian ILAHi.

Kesimpulan, tenang ialah berada dalam lingkungan yang tenang.

Wahai Tuhan, bantu aku jaga hati. jaga mulut, jaga kata.

hati yg sedang tumbuh panas,

selamat tinggal kakak-kakak yg mengenali aku suka :D,
tapi dalam hati aku beginilah. Aku appreciate walau tingkah aku tak menunjuk ke arah itu. Mungkin, takpa orang tak tahu, tapi TUHAN tahu.

---------------------------

UPDATED..

** pesanan Kak Su , SuhaiDa:

Mude belia yg msh di kkb...

✓Sentiasa kekalkan kemenangan yg sedia ada

✓jauhi yg negatif teruskan positif..

✓keringkan hati demi kemajuan

✓ringankn tulang, kite tau nawaitu kite...

✓nilai kawan sebaiknya.

** Kata-kata Kak Siti, Patimah:

Tak yah sedih sgt...
nanti alia boleh jumpa kawan baru..

No comments:

Post a Comment